Maďarsko – Balaton

Po minuloročnej skvelej septembrovej skúsenosti s karavanovým výletom na Balatone sme sa už nevedeli dočkať tohoročného pokračovania počas septembrového predĺženého víkendu.

Napriek tomu, že predpoveď počasia nebola práve najpriaznivejšia, v stredu večer sme letmo pobalili najdôležitejšie veci, vo štvrtok poobede som ich doslova nahádzal do karavanu, priamo s karavanom pozbieral deti zo školy a vyrazili sme. Nebrali sme takmer žiadne jedlo, veď v Maďarsku dokážeme holdovať ich špecialitám. Tentokrát sme sa rozhodli prebádať severnú časť Balatonu okolo letovísk Balatonfured a Tihany. Večer sme mali vo vytipovanom kempe stretnutie s našimi skvelými kamarátmi, ktorí tam šli z Bratislavy.

Cestou po maďarských diaľniciach sme nečakane zažili postupne piesočnú búrku, víchricu, lejak striedajúci sa s prietržou mračien, ako aj prudké ochladenie. Zabrať dostalo auto aj ja ako šofér, avšak nedali sme sa odradiť a večer, už po tme, sme sa podľa plánov a očakávaní stretli v poloprázdnom kempe priamo na brehu Balatonu.

Balaton

Ráno sa ukázalo, že sme neomylne zakempovali priamo, doslova pár metrov od štartu aj cieľa –  BALATONMAN-U, čo je vraj najťažšia verzia Ironman-u konajúceho sa v Maďarsku. S obdivom sme sledovali výkony jednotlivých pretekárov v plávaní, bicyklovaní aj behu. Už len pozerať sa na ich výkony bolo vyčerpávajúce 🙂

Počas uvedených pretekov sme aj my vytiahli bicykle, trochu ich dali dokopy a vyrazili na potulky. Panovala príjemná atmosféra končiacej sa sezóny, brehy boli plné rybárov, na cyklochodníkoch sme stretávali cyklistov všetkých vekových kategórií aj národností. Na vode bolo zase plno plachetníc, surfov aj výletných lodí.

Okrem iného sme v rámci zaujímavostí objavili Levanduľový dom, zachovalé zbytky starovekého osídlenia, ako aj vyprážaný syr s ryžou. 🙂

Na druhý deň sme vyrazili trochu ďalej, presunuli sa bicyklami do najužšieho miesta Balatonu v rámci Tihanyského výbežku, potom trajektom na druhú stranu a pokračovali na bicykloch až do mesta Siofok. Odtiaľ sme sa opäť tesne pred zotmením vrátili posledným lodným spojením toho dňa na „našu stranu“ Balatonu a dobicyklovali do kempu, do pohodlia nášho karavanu.

Utvrdili sme sa, že okolo celého Balatonu je ešte stále na čo pozerať, resp. zažiť a že je zaujímavou destináciou aj takto po, prípadne pred sezónou – a okrem iného je ako stvorený na cyklistiku. Nielen, že okolo celého Balatonu vedie označený cyklochodník, ale aj premávajú vlaky so  špeciálnymi cyklovozňami- Taktiež trajekty spájajú krížom-krážom jednotlivé strediská, pričom v každom jednom sú k dispozícii zabehané kempy na slušnej úrovni, vďaka čomu je možné urobiť akúkoľvek náročnú, prípadne nenáročnú cyklotúru a spoznávať krajinu aj takýmto spôsobom.

Posledný večer sme zistili, že kemp, v ktorom sme boli ubytovaní, je 0% carbon neutral camping, čo síce doteraz nevieme  celkom presne, čo znamená, ale možno aj preto nám v ňom tak chutila po večeroch metaxa, ktorú sme mali so sebou kvôli prevencii. 🙂

Budúci rok takmer určite pôjdeme aj do týchto končín znova, je ešte toho toľko, čo sme nevideli a nezažili – napr. aj na Balatone.

Ak si chcete prečítať ďalšie z našich cestovateľských zážitkov, sledujte Prenájom karavanov Base-Camp a našu blogovú sekciu.