Nemecko – Legoland

Karavanom do Legolandu – „malé“ prekvapko pre deti  (4.5. – 9.5.2017)

Malá, 9-ročná staviteľka lego-sveta a ešte vždy tak trocha hravý, 12-ročný mladý človek, zareagovali nespútanou radosťou!

4.máj 18:30 SEČ –zľahka zbalení opúšťame na pár dní Prešov a po priereze Slovenska a Moravy zaspávame pri Olomouci na odpočívadle pri spiacich kamiónoch a ďalších autách.

5.máj – Krásne piatkové ráno nám nedá spať, preto sa presúvame cca 35 km na hrad Bouzov. Na nádvorí sme medzi prvými (prvá prehliadka o 9.h) a padacím mostom vstupujeme do priestorov krásneho, dobového, veľkoleposťou prekypujúceho hradu na prehliadku so sprievodným slovom.

Po prehliadke volíme prechádzku rozsiahlym parkom a v „Levandulové zahrádce“ si dávame kávu, džús a koláčiky. Utešený záver prvého ozajstného zážitku v Čechách.

Cestami druhej triedy sa pomaly pretĺkame malebnými  „vesničkami“ a na lúkach obdivujeme pár srniek a kvitnúce lány. Ďalšou zastávkou je Litomyšl s prenádherným zámkom. Parkovisko míňame, ale v priľahlých uličkách máme šťastie na voľné miesto, kam nás navigujú domáci. Odtiaľ cca 8 minútová prechádzka spleťou uličiek, ktoré tiež majú svoje čaro, až k bočnej bráne historického areálu.

Trocha sa zdržíme na nádvorí pri fontáne, trocha sa fotíme v záhrade a …pred nosom nám odchádza poludňajšia skupina na prehliadku interiéru. Výpočtom čakania na ďalšiu prehliadku, jej trvaním a následným presunom do očakávaného cieľa, … dávame prednosť obdivu exteriérov zámku v Litomyšli a jeho okolia.

Udržiavaná zámocká záhrada lemovaná sochami ponúka pokojnú prechádzku.

Nasadáme do karavanu – smer ZOO Dvůr Králové a Safari.

Cestou prší a neprestáva ani pred bránou ZOO. Zásoby kvapiek sa vyčerpajú okolo 16.h, preto vyrážame bez zaváhania.

S prehľadom stíhame Afrika Truck Stop s komentovaným sprievodom a voľnými priestranstvami plnými zveri. Sprievodca je príjemný, vtipný, zhovorčivý a fundovaný. Necháva nám dostatok času na pozorovanie stád aj jednotlivých exotických zvierat v bezprostrednej blízkosti.

Niektoré kusy pôsobia veľmi mierumilovne aj napriek svojim mohutným predispozíciám.

V zóne šeliem, pre istotu, sprievodca uzavrie vozidlo mriežkou.

Ďalšia pešia prechádzka pavilónmi rôznych druhov zveri si vyžiada ďalšie takmer 2 hodiny, ale stojí to za to. Medzi nosorožce sa dá dostať dokonca podzemným tunelom (určeným predovšetkým pre deti a útlych ohybných subtílnych dospelákov) do vymodelovaného termitiska s malými otvormi, odkiaľ je výhľad takmer až do nosnej dierky nosorožca.

Po skončení prehliadky majú deti možnosť vyskúšať si obratnosť a zdatnosť na náročnejšom detskom ihrisku. Pred pol ôsmou zasa začína pršať, preto urýchlime odchod.

Okolo 21:30 sa dostávame do Prahy na polostrov s Kempom – Císařská louka. Na recepcii už nie je nik, ale dobrý človek nám odporučí, aby sme sa usadili a ráno sa zaregistrujeme a dohodneme. Poslúchneme a udomácňujeme sa „domácou“. Výhľad na osvetlený Vyšehrad na druhom brehu Vltavy nás fascinuje a tešíme sa na zajtrajšok.

6.máj –   Ráno sa prihlasujeme a testujeme umyvárne. Sú jednoduché, ale čisté a základnými potrebami vybavené.  Pár metrov po chodníčku obdivujeme hniezdo labutí v bezprostrednej blízkosti ľudí, v podstate v mini-prístave so značkou autobusovej zastávky, kde počkáme  prievozníka.

Nalodíme sa o 9.h a kúpime si lístok ako na MHD. Plavba na druhý breh trvá pár minút a Praha je razom pripravená pohltiť nás.

Keďže sú tu naše deti prvý raz, rozhodneme sa pre základné historické piliere a strihneme si to uličkami na Václavské námestie. Takmer celé je v rekonštrukcii, tak ním len preletíme. Sľúbený zážitok je až na  Staromestskom námestí, kde si pri koláčiku a kávičke pohodlne počkáme na predstavenie Orloja. Je to krása, ale aj okolo sú skvosty hodné obdivu. Toto je napríklad časť pohľadu, ktorý majú postavičky z Orloja každý deň pred sebou.

Skôr dcérka je mierne nesvoja z davu ľudí. Preto Karlovým mostom len tak preletíme a na jeho konci oproti hotelu U tří pštrosů si dávame upokojujúci obed a dopĺňame pitný režim.

Všade sa hmýri veľa ľudí rôznych národností a stačí chvíľa nepozornosti, aby dezorientácia z neznámeho prostredia a panika zo straty kontaktu so svojou skupinou poriadne narušila pohodu. Prahu sme si zvolili tak trocha aj ako trenažér pre nášho 12-ročného syna, 2 týždne pred jeho prvým veľkým výletom do Londýna, aby sme mu trocha nasimulovali nástrahy :). Zvládal to však bravúrne. Skôr dcérka je mierne nesvoja z davu ľudí. Aj preto Karlovým mostom len tak preletíme a hneď na jeho konci oproti hotelu U tří pštrosů si dávame upokojujúci obed a dopĺňame pitný režim. Historickou prechádzkou uličkami vedú naše kroky na Pražský hrad, kde sa práve mení hradná stráž a krásnym slnečným počasím okľukou aj do Zlatej uličky.

Naspäť cez most a električkou č.17 sa dostávame na Výtoň. V parku stihneme dať deťom voľno na interaktívnom ihrisku, až kým nás prievozník z Pražských Benátok nedostane na náš polostrov.

Centrum Prahy sme zvládli pešo, len na posledný odvoz sme využili 90 minútový lístok, ktorý platí aj na loďku.

Večera v karavane chutí výborne a po večierke aj pohár vínka. Zaslúžene. Podľa mobilnej aplikácie, ktorá sa „stará o naše zdravie“, máme totiž takmer 13 000 krokov v nohách.

7.máj – Poslednou neprebádanou naplánovanou oblasťou je Vyšehrad, na ktorom spočinul náš zrak hneď po príjazde. Víťazný májový beh Prahou nás chvíľu zdrží pri prechádzaní cez cestu, ale výstup na Vyšehrad kvitnúcimi alejami poteší. Keďže je nedeľa, do Baziliky sv. Petra a Pavla na vrchole, je vstup rodín s deťmi zdarma.

V záhrade maľuje pár umelcov vyšehradskú scenériu, my si dávame kávičku v Cafe Citadela a deti šantia v parku. Prejdeme si ešte okolie, cintorín so slávnymi menami a hor´sa zasa na interaktívne ihrisko.

Hlad si nás našiel neďaleko známej reštaurácie „U Fleků“, kde to ide ako na páse. Ešte sa len rozhliadate, kam si sadnete, už máte na stole becherovku a keď poďakujete, to už ďalší čašník chápe ako objednávku piva. Jedlo je typické české sýte veľkoobjemové, ale chutné. Radšej sa na ceste domov už neohliadneme za električkou, ale kráčame po nábreží a trávime. Slnko neúnavne žiari a dáva nádej, že tento výlet sa vydrží usmievať len pre nás.

Z kempu dvíhame popoludní kotvy a cestou plánujeme „hodiť očko“ na Karlštejn a priblížiť sa k Legolandu. Obec Karlštejn sme našli, ale po zámku ani chýru, ani slychu. Natrafili sme na záchytné centrálne parkovisko, odkiaľ nás navigovali, že pešo do kopca to bude asi polhodinka a sme tam. Osadenstvo karavanu po tejto informácii odhlasuje, že nám to zatiaľ celkom stačí a Karlštejn si pozrieme v nejakej rozprávke.

Rozmotáme kľukaté cestičky a splynieme s hlavným ťahom na Günzburg – Legoland. Zbohom buď, žiarivé slnko a pekné počasie. Začína pršať  a od tejto chvíle neprestane, až kým sa nedostaneme naspäť domov.

Po 21.h dorazíme na recepciu, kde nás milý pán trpezlivo o všetkom informuje, naviguje, usmerňuje. Napríklad upraví vek našich detí, aby sme sa vmestili do akcie, ktorú teraz v kempe majú (2 deti do 11 rokov zdarma :)) a aj keď na úpravu počasia nám nedá nádej, je nám sympatický.

Parkujeme neďaleko umyvární, ktoré sú tip-top vybavené, vyčistené, vyzdobené v štýle lego a hygiena sa mení na zážitok. Spať sa ukladáme s uistením, že „predsa nemôže vkuse pršať“! Ale môže.

8.máj – Ráno sa budíme o 6.h a kým deti vstanú, hľadáme kus modrej oblohy. Márne. O 10.h vstupujeme do areálu Legolandu (vstupenky sme si kupovali online v predstihu), kde v prvom obchode kupujeme žlté pláštenky a hrnieme sa dnu.

Deti sa rozbiehajú po miniatúrach z lega, ktorých časti sa dokonca hýbu. Zámky, hrady, Eifelovka, Benátky, Švajčiarsko, najvyššie budovy sveta… Potom džungľa plná zvierat, kde sa deti vezú na safari autách a obdivujú lego-svet. Kút lego-výjavov z Hviezdnych vojen; vyhliadková rotujúca veža; duplo priestor pre najmenších; lego fabrika; lego staviteľský areál – až tam sme pochopili, že jeden deň bude možno aj málo, lebo deti sa pohrúžili do stavania lego-výtvorov, ktoré si mohli potom priamo aj vyskúšať na dráhe. Nintendo zóna, Pirátska loď, Chrám expedície a Faraónsky boj so zbraňami, ktoré máme  pripojené na vozidle. Oáza džungle, Duplo sektor, Rytierske hry, Ryžovanie zlata, Policajná stanica, Škola pirátov, Jazda na skútroch, krkolomná jazda džungľovou expedíciou, nadzemné dráhy s ohromnou rýchlosťou… UŽÍVAME SI!

Našou výhodou je pondelok – 8.máj, keď je v Nemecku pracovný a školský deň, ale u nás je sviatkové voľno! A v náš prospech je nakoniec aj dážď, ktorý odradil záplavu ľudí, ktorá by spôsobila, že niektoré „vychytávky“, kde sa údajne v rade stojí aj do 2 hodín a odporúča sa príplatok za Express Pas, boli takmer prázdne a pripravené poslúžiť nášmu adrenalínu a lovu spomienok.

Atlantis – podmorský svet je jednou z fascinujúcich a pokojných zastávok v areáli, kde cez okná ponorky sledujeme čriepky sveta pod hladinou s popisom v nemčine a angličtine. Nevyhnutnou súčasťou sú všade postavičky a scenérie z lega. Pastva aj  pre dospelácke oči.

Pred záverečnou rýchlo nakúpime ešte lego na pamiatku a opúšťame zábavný a inšpiratívny areál s vytrvalým mrakom, plným dažďových kvapiek.

Pred polnocou zatvárame stieračmi vynervované oči niekde v Rakúsku pri Gasthause a 9.mája nás opäť víta domov. Jeho krásu si utvrdíme prechádzkou centrom Banskej Bystrice a osviežením pri prameni Hrona.

Spoľahlivé a pedantne udržiavané Base-Camp vozidlo nás opäť nesklamalo! Spoločne sme pokorili Legoland, kus Čiech a stovežatú Prahu! Pojem „mimo sezóny“ stráca opodstatnenie, lebo v karavane je celoročne super!   Miščíkovci, Prešov